Gabloty związane z turniejem w Europie prowadzą do husarskiego orszaku hetmańskiego (łuskowa zbroja hetmana widoczna jest w dalszej części sali). Wielkie wjazdy husarskie, obfitujące w bogate uzbrojenie i piękne konie były przedłużeniem europejskiej tradycji turniejowej, o podobnym, ceremonialnym ale i propagandowym znaczeniu. Podkreślają to również reprodukcje grafik, towarzyszące opisom orszaku, pokazujące modę na turnieje na dworach europejskich a równocześnie recepcję Polaków, jako bogatego ale i egzotycznego narodu w wieku XVII. To także ważne miejsce na wystawie, ukazuje bowiem husarię paradną, a nie bojową. Taka właśnie zachwyciła świat w wiekach XVI-XVIII i przetrwała w powszechnej pamięci. Utrwalona w XIX wieku w literaturze i sztuce stała się przedmiotem silnej, narodowej mitologizacji.
Imperium Osmańskie, 2. ćw. XVII w. i 1718-1720 (haft na siodle)
Drewno, kora, aksamit, nić metalowa srebrna, nić bawełniana, skóra, pióro ptasie, nefryt, macica perłowa, turkus, turmalin, heliotrop, srebro, złoto, mosiądz, haftowanie, repusowanie, wybijanie, kameryzacja, inkrustacja
Dar Gminy Krakowa z okazji jubileuszu Muzeum Narodowego w Krakowie
Zakupione przez Gminę od Gustawa Soubis-Bisiera z Warszawy za 4500 rubli, 1910. Drogą spadku przeszło z Czarnieckich na Lubowidzkich i Zaleskich
pod siodłem:
Imperium Osmańskie, XVII w.
Płótno, aksamit, nić metalowa srebrna, nić metalowa złota, złoto, masa perłowa, nefryt, turkus, granat, ametyst, heliotrop, kamień jubilerski syntetyczny i imitacje (szmaragd), inkrustacja, kameryzacja, haftowanie
Dar Gminy Krakowa z okazji jubileuszu Muzeum Narodowego w Krakowie
Zakupione przez Gminę od Gustawa Soubis-Bisiera z Warszawy za kwotę 4500 rubli, 1910 r. Wcześniej drogą spadku przeszło z Czarnieckich na Lubowidzkich i Zaleskich
WIĘCEJ W KATALOGU CYFROWYM MNK
przy głowie:
Imperium Osmańskie, 1. poł. XVII w.
Włosie, nefryt, turkus, nić metalowa złota, srebro, złoto, repusowanie, cyzelowanie, inkrustacja, kameryzacja, złocenie
Dar Gminy Krakowa z okazji jubileuszu Muzeum Narodowego w Krakowie
Imperium Osmańskie, XVII-XVIII w.
Srebro, zdobienie niellem, rytowanie, złocenie
troczone do siodła:
Imperium Osmańskke, XVII w.
Żelazo, srebro, jaszczur, drewno, nefryt, macica perłowa, złoto, ametyst, kamień jubilerski syntetyczny i imitacje, kucie, złocenie, kameryzacja, inkrustacja
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Imperium Osmańskie, XVII w.
Żelazo, jedwab, nić jedwabna, nić metalowa, złoto, szycie, kucie, farbowanie, inkrustacja
Dar Władysława Józefa Fedorowicza, 1922
Francja lub Niemcy, XVII/XVIII w.
Żelazo, mosiądz, drewno, złoto, kucie, złocenie, odlewanie, rytowanie
Depozyt Akademii Umiejętności, 1896
Polska, 1. poł. XVIII w.
Złoto, mosiądz, skóra, złocenie, rytowanie, wybijanie
Z dawnej zbrojowni Tarnowskich w Dzikowie
Polska, 1. poł. XVIII w.
Żelazo, aksamit, drewno, złoto, skóra, miedź, nić bawełniana, nić metalowa srebrna, haftowanie, rytowanie, cyzelowanie, złocenie
Z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego, dar rodziny, 1903 oraz dawna zbrojownia Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Europa, XVIII w.
Żelazo, kucie, wybijanie
Dar Edwarda Goldsteina, 1909
Francja (?), między 1740-1760
Żelazo, mosiądz, ołów, krzemień, drewno, róg, inkrustacja, rzeźbienie, trawienie, rytowanie, złocenie
Dar Erazma Barącza, 1922
Polska, XVIII w.
Żelazo, mosiądz, kucie, wybijanie, ażur, repusowanie
Poprzednio własność rodziny Wielogłowskich z Owieczki (pow. sądecki)
Polska, XVII w.
Żelazo, kucie, nitowanie
Polska lub Węgry, XVII w.
Żelazo, drewno, żelazo, skóra, kucie, wybijanie, ażur
Dar Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, 1920
Polska, XVIII w.
Drewno, farba, żelazo, malowanie, kucie
Pierwotnie należała do zespołu kopii husarskich z zamku w Podhorcach, następnie w pałacu Sanguszków w Gumniskach. Miała należeć do chorągwi husarskiej Rzewuskich
Własność Muzeum Okręgowego w Tarnowie
(rekonstrukcja współczesna)
Imperium Osmańskie, XVIII w.
Żelazo, skóra, srebro, złoto, złocenie, wybijanie, repusowanie, rytowanie
Polska, 1. poł. XVIII w.
Srebro, turkus, agat (?), drewno, skóra, kucie, złocenie, kameryzacja, wybijanie
Z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego, dar rodziny w 1903
Polska, 1700-1750
Aksamit, skóra, nić, haftowanie
Z dawnej kolekcji Jana hr. Tarnowskiego (1777-1842) w Dzikowie
Czechy, Praga, warsztat Johana Christopa Stiftera, pomiędzy 1670-1680
Żelazo, srebro, drewno, kucie, cyzelowanie, rytowanie, ażur, inkrustacja, rzeźbienie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Imperium Osmańskie, przełom XVII i XVIII w.
Żelazo, kucie, ażur
Dar Edwarda Goldsteina, 1909 rok
Polska, poł. XVIII w.
Żelazo, mosiądz, kucie, wybijanie, repusowanie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Polska, XVII w.
Żelazo, kucie, nitowanie
Polska, XVIII w.
Żelazo, mosiądz, kucie, wybijanie, rytowanie, wycinanie
(łubie i kołczan)
Polska, przełom XVII i XVIII w.
Mosiądz, srebro, skóra, rytowanie, zdobienie niellem
Z dawnej kolekcji Jana hr. Tarnowskiego (1777-1842) w Dzikowie
Imperium Osmańskie, XVII w.
Róg, sznurek, pergamin, malowanie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Polska (?), przełom XVII i XVIII w.
Żelazo, mosiądz, drewno, kucie, trawienie, rytowanie, repusowanie, wycinanie
Polska, 1700-1750
Drewno, pióra strusie, żelazo, klejenie, malowanie
Dar Tadeusza Lubomirskiego, 1909
Według tradycji rodzinnej, znak ten miał być używany pod Chocimiem w r. 1621 przez hetmana polnego Stanisława Lubomirskiego (1583-1649). W rzeczywistości obiekt jest późniejszy i można go łączyć z osobą Hieronima Lubomirskiego (1648-1706), hetmana wielkiego koronnego, kasztelana krakowskiego, uczestnika bitew m.in. pod Wiedniem (1683) i Kliszowem (1702). Buńczuk przed przekazaniem do Muzeum znajdował się w kościele Karmelitów Bosych w Nowym Wiśniczu
Polska, XVIII w.
Srebro, drewno, skóra, aksamit, jedwab, mosiądz, cyrkonia, karneol, rytowanie, złocenie, kameryzacja, zdobienie groszkowaniem, haftowanie
Z dawnej zbrojowni Sapiehów w Krasiczynie.
Według tradycji rząd miał należeć do rodziny Jabłonowskich i uważany był za pamiątkę po hetmanie Stanisławie Jabłonowskim (1634-1702). Następnie należał do kolekcji Adama Stanisława Sapiehy i jego syna, kardynała Adama Stefana Sapiehy
Francja lub Belgia, 2. poł. XVIII w.
Żelazo, drewno, kucie, cyzelowanie, ażur, rzeźbienie, aplikacja