A
A

Gablota 22

Konfederacja barska

Gablota ta przenosi nas po raz pierwszy w okres po roku 1763, gdy na tronie Polski zasiadł Stanisław August Poniatowski, którego rządy zbiegły się z upadkiem Rzeczpospolitej i wymazaniem jej z mapy Europy na kolejne 123 lata. Porusza ona również inne, nie tylko historyczne tematy. Za pomocą militariów ukazuje bowiem silne związki pomiędzy trzema strefami życia społecznego: polityką, wojskiem i religią. Nawiązuje tym samym do ustawionej na przeciwko gabloty z orderami cywilnymi, wojskowymi i kościelnymi, korespondującymi za pomocą widocznych na rewersach symboli religijnych.

1. Ryngraf dewocyjny

1. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

Depozyt Akademii Umiejętności, 1896

2. Ryngraf dewocyjny

2. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

3. Ryngraf dewocyjny

3. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

Z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego, dar rodziny, 1903

4. Ryngraf dewocyjny

4. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

5. Ryngraf dewocyjny

5. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

Z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego, dar rodziny, 1903

6. Ryngraf dewocyjny

6. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

Dar Ireny Batowskiej, 1952. Z kolekcji Stanisława Kaczor-Batowskiego we Lwowie

7. Ryngraf dewocyjny

7. Ryngraf dewocyjny

Polska, między 1768-1772

Miedź, farba olejna, rytowanie, malowanie

Dar Bronisława Gorczyńskiego, 1883

8. Kurtka kawaleryjska z ładownicą po Romualdzie Lisickim, konfederacie barskim

8. Kurtka kawaleryjska z ładownicą po Romualdzie Lisickim, konfederacie barskim

Polska, pomiędzy 1768-1772

Skóra łosiowa, plusz, nić jedwabna, szycie

Depozyt Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dar Leokadii i Karoliny z Tetmajerów.

Kurtka ta jest najstarszym zachowanym mundurem w zbiorach polskich

 

na kurtce:

  • Ryngraf dewocyjny z wizerunkiem Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej i wierszem konfederackim

Polska, pomiędzy 1768-1772

Miedź, farba olejna, malowanie

Depozyt Akademii Umiejętności, 1896. W r. 1858 ryngraf stanowił własność Władysława Syrokomli i był przez niego prezentowany na wystawie starożytności w Krakowie w latach 1858-1859

9. Szabla wojskowa

9. Szabla wojskowa

Polska, ok. 1752 (dekoracja na głowni), Austria, ok. 1826-1832 (rękojeść)

Żelazo, drewno, skóra, mosiądz, kucie, trawienie

Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie

10. Ładownica z wizerunkiem Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej

10. Ładownica z wizerunkiem Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej

Polska, 1. poł. XVIII w.

Drewno, złoto, srebro, skóra (szagryn), nić metalowa srebrna, stal, mosiądz, odlewanie, złocenie, haft kładziony, aplikacja, szycie

Z dawnej kolekcji Piotra Umińskiego

11. Ładownica z wizerunkiem Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej

11. Ładownica z wizerunkiem Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej

Polska, 1. poł. XVIII w.

Drewno, skóra, srebro, nić metalowa srebrna, rytowanie, formowanie, złocenie, cyzelowanie, wybijanie, zdobienie niellem, trybowanie, szycie

Z kolekcji Emeryka Hutten Czapskiego, dar rodziny Czapskich, 1903