Szpady, broń kojarzona z dworskim strojem, jest dla nas łącznikiem pomiędzy bronią luksusową europejską i polską w czasach saskich. Stanowią one pierwszą część gabloty, która w drugiej części, dla kontrastu ukazuje uzbrojenie polskiego pancernego. Szpady przypominają nam, że uzbrojenie w typie zachodnioeuropejskim było w równym stopniu używane na w Rzeczpospolitej, jak uzbrojenie orientalizujące, ukazane w postaci karabeli i szyszaka z turbanem. Szyszak ten to kolejne zaś nawiązanie do wpływów bitwy wiedeńskiej na kulturę w Europie, gdzie tworzono w XVIII wieku m.in. ubrane na wzór turecki oddziały janczarów. Zawieszony w gablocie portret pancernego stanowi jeden z trzech portretów w sali ukazujących polski i cudzoziemski autorament oraz ich stroje. Barwa ma tutaj znaczenie: kolory karmazynowy i granatowy, wprowadzone przez Michała Kazimierza Radziwiłła, znanego nam już z wizerunku na tapiserii, stały się narodowym zestawem barw polskiego munduru na kolejne stulecia.
Europa (Niemcy ?), XVIII w.
Żelazo, złoto, mosiądz, miedź, kucie, złocenie, odlewanie, cyzelowanie
Francja, 1660-1680
Żelazo, ażur, cyzelowanie, kucie
Dar Adama Łobaczewskiego, 1920
Europa, 1. poł. XVIII w.
Żelazo, drewno, miedź, kucie, lanie, cyzelowanie, rytowanie, puncowanie
Dar Erazma Barącza, 1922
Europa, między 1770-1780
Żelazo, miedź, mosiądz, srebro, kucie, lanie, srebrzenie, puncowanie
Francja (?), 1790-1810
Żelazo, stal, drewno, jaszczur, kucie, trawienie, fasetowanie, rytowanie, złocenie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Saksonia, ok. 1730-1750
Żelazo, miedź, srebro, mosiądz, srebrzenie, kucie, ażur, rytowanie, wybijanie, trawienie
Dar Janiny z Kowalskich Korneckiej, 1939. Z kolekcji Zygmunta Ignacego Kowalskiego (1847-1918)
Saksonia, 1740-1750
Żelazo, brąz, złoto, srebro, kucie, emalia, złocenie, srebrzenie, trawienie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Francja, XVIII w.
żelazo, brąz, złoto, kucie, złocenie, trawienie
Włochy, XVIII w.
Żelazo, agat, miedź, kucie, inkrustacja, szlifowanie, polerowanie
Z dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego im. dra Adriana Baranieckiego w Krakowie. Dar rodziny Potockich
Polska, 1757-1764
Płótno, farba olejna
Własność Muzeum Sztuki w Łodzi
Polska, ok. 1750
Aksamit, żelazo, mosiądz, skóra, kucie, wycinanie, rytowanie, szycie
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Węgry lub Polska (?), XVIII w.
Brąz lany, miedź, drewno, żelazo
Z dawnej zbrojowni Piotra Moszyńskiego w Krakowie
Polska, XVIII w.
Żelazo, mosiądz, kucie, repusowanie, wybijanie, wycinanie, puncowanie
Dar Stanisława Ursyn Rusieckiego, 1938
Polska, 1. poł. XVIII w.
Miedź, złoto, złocenie, emalia, aplikacja, rytowanie
Z kolekcji Emeryka Hutten Czapskiego, dar rodziny Czapskich, 1903
Polska, ok. 1740
Żelazo, złoto, mosiądz, róg, emalia, zdobienie niellem, złocenie
Dar Erazma Barącza, 1921