Gablota podzielona jest na trzy sekcje. Pierwsza kontynuuje temat powstania listopadowego z 1831 roku, ukazując mundur po jednym z jego dowódców: Janie Weysenhoffie. Jest on już dowodem na zmierzch wspaniałego munduru polskiego i konieczność przyjęcia wzorców narzuconych przez kraje zaborców. Szabla towarzysząca mundurowi oraz trzecia sekcja gabloty z mundurem w kolorze zielonym, to już zagadnienie emigracji po powstaniowej i stosunków Polaków z Węgrami za południową granicą. Środkowa część to nawiązanie do wystawionych vis-a-vis pamiątek mieszczańskich w postaci mieczy. W latach 60-tych XIX wieku mieszczanie krakowscy odzyskali prawo noszenia szabli do boku. Za narodowy typ wybrano szablę karabelę, noszoną do stroju polskiego. Węgrzy z kolei, za swój narodowy model wybrali inny typ szabli orientalnej – osmański kilidż. Szable te obfitują w symbolikę i bogatą dekorację.
Francja i Anglia, 1844
Żelazo, mosiądz, kucie, cyzelowanie, trawienie, odlewanie
Z zapisu Tadeusza Zwierkowskiego, 1989
Polska, między 1815-1831
Skóra, drewno, szycie, technika kaletnicza
Dar Leona i Stanisława Czajkowskich, 1911
Polska, między 1825-1831
Sukno, nić metalowa srebrna, srebro (guziki), złoto, płótno, szycie, zdobienie haftem, aplikacja
Depozyt Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dar Lucjana Wojniłłowicza, 1881
Polska, Wiedeń, między 1740-1770 rokiem (okładziny rękojeści) i 1866-1872 (oprawa)
Stal, chalcedon, srebro, złoto, drewno, jaszczur, kucie, lanie, złocenie, cyzelowanie, inkrustacja, wybijanie, rytowanie
Z dawnej zbrojowni Sapiehów w Krasiczynie
Węgry, 1840-1860
Stal, brąz, złoto, drewno, skóra, szkło, jaspis (?), akwamaryn, kucie, odlewanie, wybijanie, cyzelowanie, złocenie, emalia, kameryzacja
Depozyt Akademii Umiejętności, 1886
Węgry, 2. poł. XIX w.
Stal damasceńska, złoto, mosiądz (?), drewno, aksamit, malachit, złocenie, kucie, wybijanie, cyzelowanie, kameryzacja, emalia, trawienie
Depozyt Akademii Umiejętności, 1896
Polska (oprawa ?), Turcja (głownia), ok. 1830
Damast skuwany, drewno, skóra, koral, jaspis, srebro, złoto, kucie, kameryzacja, inkrustacja, repusowanie, cyzelowanie, puncowanie, rzeźbienie, polerowanie, rytowanie
Dar Pawła Tyszkowskiego, 1919
Polska (dekoracja), Austria, Wiedeń (oprawa), 1862
Stal, srebro, drewno, agat, skóra, turkus, lapis lazuli, rubin, kucie, kameryzacja, repusowanie, cyzelowanie, wybijanie, polerowanie, trawienie
Depozyt Akademii Umiejętności, 1896
Austria, Wiedeń oraz Lwów i Kraków, 1868
Damast skuwany, złoto, srebro, diament, drewno, aksamit, topaz, spinel, nić metalowa srebrna, emalia, inkrustacja, kameryzacja, złocenie, repusowanie, cyzelowanie
Z dawnej zbrojowni Sapiehów w Krasiczynie
Polska, Kraków, warsztat Ignacego Höfelmajera, po 1861
Stal, srebro, róg, skóra, drewno, złoto, turkus, kucie, trawienie, rytowanie, inkrustacja, złocenie, szlifowanie, repusowanie, kameryzacja
Polska, Kraków, warsztat Ignacego Höfelmajera, po 1861
Stal, żelazo, drewno, róg, skóra, mosiądz, kucie, inkrustacja, trawienie, rytowanie, odlewanie, cyzelowanie, wybijanie
Dar Aleksandry Glińskiej, 1935
Węgry, 1848-1849
Sukno, kitajka, jedwab, szycie, aplikacja
Dar Marii z Dembińskich Chwalibóg (1863-1931), wnuczki gen. Dembińskiego, 1903
Turcja (głownia, oprawa), Węgry (dekoracja), XVIII-XIX w.
Stal damasceńska, żelazo, róg, złoto, mosiądz, kucie, inkrustacja (koftgari), polerowanie
Dar Macieja Jakubowskiego, 1892